nacija.hr

O igricama i planu B krivovjernih biskupa njemačke govorne skupine na Sinodi

Sa bloga Traditio Ecclesiae ovdje prenosimo dva članka:
Njemačko distanciranje i ,,decentralno” traženje plana B (I.)
Primjedbe Giuseppea Nardija o Sinodi
(Rim) U srijedu je Vatikanski tiskovni ured objavio i treće izvješće koje je dao Circulus Germanicus na Biskupskoj sinodi. Službeni crkveni mediji su donosili naslove: ,,Schönbornova skupina: Papa treba reformirati katolički nauk o Ženidbi (Kathpress – Obavijesna agencija Austrijske biskupske konferencije); ,,Jednodušni u kontroverznim pitanjima – Njemačka jezična skupina želi reforme bračnog nauka (cathkathcatt.ch, Obavijesna platforma Švicarske biskupske konferencije) i – osobito emfatično – ,,Sakrament za novi svijet. Treće privremeno izvješće njemačke jezične skupine (katholisch.de, Obavijesna platforma Njemačke biskupske konferencije). Sve to, kako je i uobičajeno, podržavala Njemačka sekcija Radio Vatikana: ,,Kardinal Marx: Sinoda ne smije ometati Papu u djelovanju; ,,Izvješće iz radnih skupina: pastoralna kreativnost; Intervju s nadbiskupom Kochomi ,,Njemačkom skupinom na Sinodi: ,,Odlučno se distanciramo.
,,Odlučno se distanciramo? I zbilja izvješće njemačkog sinodskog kruga počinje za vatikanske uvjete neuobičajenim, za njemačke uvjete ne baš neuobičajenim riječima: naime, pokazivanjem povrijeđenosti i distanciranjem. I jedno i drugo tipično njemački.

Njemački sinodski kružok: ,,S velikom potresenošću i tugom

,,S velikom potresenošću i tugom primili smo otvorene izjave pojedinih sinodskih otaca o osobama, sadržaju i tijeku Sinode. To proturječi duhu zajedničkog hoda, duhu Sinode i njezinim elementarnim pravilima. Porabljene slike i usporedbe nisu samo paušalne i krive, nego i uvredljive. Odlučno se distanciramo. Ovim riječima počinje izvješće ,,Schönbornove skupine (Kathpress).

Naziv ,,Schönbornova skupina pri tome se ne odnosi samo na funkciju Bečkog nadbiskupa kao moderatora Circulusa. Kardinal Marx je izričito pohvalio Schönbornovu ,,ulogu posrednika koja je kod zahtjeva o pripuštanju rastavljenih ponovno oženjenih Pričesti omogućila jednodušan rezultat ,,bez glasova protiv. Marx je doslovno rekao: ,,U našoj smo skupini sve odluke donijeli jednoglasno. Nije bilo glasova protiv.

Njemački jezični kružok na Sinodi je iskoristio prvo poglavlje privremenog izvješća za unutarcrkveni obračun i atakirao je trinaestoricu kardinala sinodskih otaca koji su se na inicijativu kardinala Georga Pella 5. listopada obratili papi Franji pismom žalbe. Naravno, nije ih se spominjalo poimence. No zašto tek sada? Zar se obračun nije trebao dogoditi već prošli tjedan pošto je pismo procurilo u javnost?

,,Manevar ometanja trinaestorice kardinala i Pellov intervju” 

Čini se da je njemačke duhove (Nijemce, Austrijance i germanofone Švicarce) koji su se silno uznemirili zbog ,,manevra ometanja intervju kardinala Pella doveo do ključanja. Intervju je u ponedjeljak 19. listopada objavio francuski dnevnik Le Figaro.

Slučajno je u srijedu, paralelno s objavljivanjem izvješća Circulusa kardinal Reinhard Marx, predsjednik Njemačke biskupske konferencije u 13 sati bio gost Vatikanskog glasnogovornika Lombardija na Tiskovnoj konferenciji Sinode koja se održava svaki dan. Američka novinarka Ines San Martin iz Crux-a i Boston Globe-a pitala je nadbiskupa Münchena i Freisinga što znači kriptično prvo poglavlje njemačkog izvješća (pogledajte videozapis dolje s pitanjem novinarke koje počinje u 39:20 minuti). I nadasve: Na koga se tu misli?

Kardinal Marx je potvrdio da je distanciranje usmjereno protiv kardinala Pella (i time na koncu protiv trinaestorice kardinala koji su uložili žalbu) koji je u intervjuu za Le Figaro otvoreno imenovao neke stvari i radi pojašnjenja govorio o borbi između kasperovaca i ratzingerovaca.

,,Na Sinodi nismo u ratu. Ratzinger nije protiv Kaspera, odgovarao je preneraženo Marx pred novinarima koji su se okupili u Vatikanu. Bio je to forum na kojem kardinal Pell nije imao priliku govoriti. Potpuno isto kao i prošle godine kardinal Raymond Burke kojemu je papa Franjo uklanjanjem iz Rimske kurije uskratio sudjelovanje na Sinodi 2015. Na Pellu je bio red preuzeti Burkeovo mjesto najglasnijeg predvodnika braniteljâ sakramenta Ženidbe.

Njemačko nezadovoljstvo i traženje plana B

Njemački ,,kasperovci su očito morali ispuhati svoje nezadovoljstvo da marš kroz Sinodu neće baš tako uspjeti kako su se oni to nadali. Otpori onih sinodskih otaca koji se po Kristovoj zapovijedi pridržavaju nerazrješivosti sakramentalnoga braka jači su nego što se pretpostavljalo u Münchenu, Beču i Berlinu. Očito se previše prenosilo vlastite zaključke na ostale i sinodski put držalo revolucionarnim. I zbilja, na ,,sinodama u njemačkom govornom području moglo se računati s većinskom podrškom za Kasperovo ,,novo milosrđe.

Čini se da u međuvremenu sinodska režija traži plan B. O tome je već 9. listopada natuknuo kardinal Luis Tagle, a vatikanski glasnogovornik Lombardi ga je 10. listopada doslovno ponovio. Sinoda bi mogla završiti bez zaključnog dokumenta jer je potrebno ,,više vremena, pojasnio je za tisak Filipinski kardinal. Otvorena pitanja su time i dalje ostala otvorena. Nada ,,kasperovaca je ostala neokrnjena da u drugo vrijeme, novim pokušajem i jednim drugim putem ipak još postignu za što se Crkva ,,još ne čini zrelom.

Kardinal Kasper je 19. listopada u svojem intervjuu za SIR, Obavijesnu agenciju Talijanske biskupske konferencije, nagovijestio da se ide u tom istom smjeru. Uporno je zahtijevao od sinodskih otaca da glasuju za pripuštanje Pričesti rastavljenih ponovno oženjenih. Pri tome je bez imalo ustručavanja priznao da papa Franjo spada u skupinu ,,kasperovaca da to malo nepreciznije formuliramo. Istodobno je Kasper dao do znanja da baš i nije tako siguran da može računati na većinu za ,,agendu milosrđa zbog čega je govorio o toke da je potrebno ,,više vremena za zaključni dokument čime bismo ponovno dospjeli do plana B.

Pitanje ,,držati otvorenim” 
Što su predložili Circuli Minores? Od trinaest radnih skupina nijedna se nije izravno izjasnila za pripuštanje rastavljenih ponovno civilno oženjenih Pričesti. Kad se to pobliže promotri može se na temelju tendencije prepoznati kako je većina u dotičnoj radnoj skupini razmišljala.

Kratak pregled u natuknicama:

Zapanjujuće suzdržan je bio Circulus Germanicus čiji je moderator kardinal Schönborn. Težište je bilo na ,,forumu internumu a za to se citirala Familiaris Consortio Ivana Pavla II. broj 84. Da se drugi dio broja 84 nije spomenuo, daje nam razumjeti u kojem smjeru naginje većina u njemačkoj skupini. U ovome drugom dijelu broja 84 kaže se da rastavljeni ponovno oženjeni koji se ,,zbog teških razloga ne mogu odvojiti, trebaju živjeti ,,kao brat i sestra. Pozivanje na broj 84 u usporedbi s polaznom točkom, Kasperovim govorom u veljači 2014. pred Kardinalskim kolegijem i kazuistika koja je pred njim protumačena, djeluje prilično skromno. Nije teško prepoznati da je tekst kompromis kako bi se postigla jednoglasna odluka. Pitanje je što se kaže, a prije svega što se ne kaže, ostaje dakle stvar tumačenja.

Jasno u smjeru ,,viae caritatis ide Circulus Hispanicus A koji je moderirao kardinal Maradiaga (Honduras) i stoga preporučuje put ,,decentralizacije koja bi mogla pomoći kod toga da se ,,rješenje učini pristupačnijim i sigurnijim.

Dvije radne skupine preporučuju daljnje ,,produbljenje pitanja kroz povjerenstvo koje treba imenovati: izravnije Circulus Anglicus B (koji moderira kardinal Nichols iz Westminstera), suzdržanije Circulus Italicus B (koji moderira kardinal Menichelli).

Na drugoj strani dolaze najjasnije riječi u korist sakramenta Ženidbe iz engleskog govornog područja od Circulus Anglicus A (koji moderira kardinal Pell) koji odbacuje bilo kakvu decentralizaciju kao ,,štetuza Crkvu i od Circulus Anglicus D (koji moderira kardinal Collins i izvjestitelj nadbiskup Chaput) koji predlaže da se cijeli broj 84 iz Familiaris Consortio citira u zaključnom dokumentu kako bi se uklonila svaka sumnja o domašaju ,,unutarnjeg foruma.

Od objave izvješćâ iz jezičnih skupina s kojom se nešto oklijevalo najedanput se može čuti, primjerice na gotovo poluslužbenoj papinoj stranici Vatican Insider da su pozicije o kontroverznim pitanjima ,,prerazličite i da postoji ,,mnogo različitih prijedloga rješenja, da nema ,,jedinstvenog mišljenja. Činjenica je pak da među sinodskim ocima postoji široko odbacivanje Kasperova prijedloga da se rastavljenima ponovno oženjenima daje Pričest. A budući da ova većina želi sačuvati tradicionalni nauk Katoličke Crkve, a baš obratno se novine – ako već – mogu uvesti samo s najvećim suglasjem biskupâ s Papom, Svetim pismom, Učiteljstvom i Tradicijom, onda se ,,kasperovci u biti pokazuju kao ono što jesu – manjina ili još i više oni koji se udaljuju od nauka. Time se na ovom mjestu, i zaključnom glasovanju u subotu, konačno treba zatvoriti pitanje izravnog i neizravnog priznanja drugog braka i s dnevnog reda skinuti Kasperov prijedlog.

Protiv toga toliko stalno govore njemački sinodski oci (iznimke, kako je poznato, potvrđuju pravilo) da ih je jezik zabolio, ponavljajući neprestano kao pokvarena ploča da je pitanje ,,i dalje otvoreno (primjerice nadbiskup Heiner Koch ili kardinal Schönborn). Tako naglašena ,,različitost pozicija unatoč jasnoj većini protiv, može imati samo jedan cilj, da se koliko je moguće spriječi objava zaključnog dokumenta kojim bi većina koja je vjerna nauku potvrdila katolički nauk o Ženidbi i time pred cijelom javnošću mogla pitanje proglasiti zaključenim.

I zbilja, mnogi su deklarirani branitelji katoličkog nauka o Ženidbi i moralu upozorili na nužnost jasnog zaključnog dokumenta kako bi progresivne udare i prodore zauvijek onemogućili.

Usuđuje li se Marx krenuti njemačkim posebnim putem?

Katholisch.de, internetski portal Njemačke biskupske konferencije, izvijestio je nakon objave trećeg izvješća jezičnih skupina (Circuli minores) da je kardinal Kasper na koncu prošao u njemačkoj skupini. Ovo tumačenje prema Kasperu zbilja je velikodušno. Može se jedino reći da Kasperovi prijedlozi ne pripadaju prošlosti.
Činjenicom da prijedlozi Njemačkog kardinala općenito nisu dočekani s puno ljubavi, portal Njemačke biskupske konferencije se jedva pozabavio: samo manjina jezične skupine spomenula je uopće problematiku rastavljenih ponovno oženjenih u svojim izvješćima. Tema ,,homoseksualnost se praktično nije ni spomenula.
Delegacija Njemačke biskupske konferencije koja u cijelosti pripada progresističkom taboru i koja je jednodušno podržavala prijedloge i usmjerenje kardinala Waltera Kaspera nada se da će sada povjerenstvo za sastavljanje zaključnog izvješća (Relatio finalis) sastaviti tekst koji će unatoč svemu sadržavati Kasperove ekstravagantne teze. Postoji povod za ovu pretpostavku jer je ovo povjerenstvo većinski sastavljeno od Kasperovih pristalica.
Vrlo neprikladan tekst bi doduše negativno upadao u oči. Vjerojatnije je da će se napisati izvješće koje će biti maglovito i na više mjesta višeznačno. Onda bi ga mjesni biskupi mogli tumačiti po svome guštu.
Ako do tog dođe, postavlja se pitanje kako će kardinal Marx & Co reagirati.
Jedna mogućnost bila bi odabrati na svoju ruku vlastiti put: interpretirati tekst prema svom liberalno-progresističkom poimanju i pokušati to i progurati. Može se pretpostaviti da se to neće zaustaviti kod pripuštanja rastavljenih ponovno oženjenih Pričesti. Ne, vremenom bi se uvela cijela agenda seksualne revolucije: pripuštanje svih mogućih ,,seksualnih identiteta Pričesti, blagoslov svih mogućih partnerstava, prihvaćanje kontracepcije itd.
Njemačka delegacija na Obiteljskoj sinodi je više puta dala do znanja da djeluje u smislu seksualne revolucije.
Jedan put za uvođenje ove moralno-teološke revolucije moglo bi biti najprije objavljivanje jednog dokumenta koji savjesti pojedinca dopušta široku autonomiju. U biti, to bi bila jedna vrsta proširenja Königsteinske izjave na sve točke agende seksualne revolucije sukladno maksimama šezdesetoosmaškog pokreta.
U jednom drugom dokumentu bi se argumentiralo da Crkva mora gledati pozitivne stvari u svim postojećim partnerstvima i pratiti ih ,,pastoralno, a da ih ne kritizira. 
 
Odlučujuće pitanje je koliko dugo će Papa i Vatikan prihvaćati takvu igru.
Posljednjih desetljeća Rim je djelovao po načelu da se mora biti strpljiv i imati razumijevanja. Rim se umiješao samo u ekstremnim situacijama.
Ali takva strategija nije nezabludiva: i u 16. stoljeću se mislilo da sve neće tako loše završiti. No jednom više nije bilo povratka: najkasnije kada je Martin Luther spalio Papinsku bulu u kojoj mu se prijetilo izopćenjem počeo je proces koji je doveo do konačnog raskola.
Mi se, naravno, nadamo da se ovaj put neće otići tako daleko. Ali ne možemo zatvarati oči pred činjenicom da se mnogi naši biskupi igraju s vatrom.

Vezani članci